tisdag 6 augusti 2013

Islamisering


Det är många som hävdar att islamiseringen av Europa bara är ett hjärnspöke hos islamofober. Men jag undrar...

Häromåret beslöt Royal Mail att man inte kunde ha kristna motiv på julfrimärkena - och det blev givetvis folkstorm. Inte minst protesterade islamiska organisationer, som befarade att folks upprördhet skulle komma att gå ut över dem.

Så var det ju det där med julgranarna, som Department for Work and Pension beordrade bort från Storbritanniens Job Centres... och det där med att "Happy Christmas" skulle bort ur alla officiella sammanhang. Så dök det upp halal-kalkoner till jul, och de små plastgrisarna plockades bort från bondgårdarna i leksaksbutikerna, eftersom muslimer kunde tänkas bli upprörda om de råkat ge en sådan bondgård i julklapp till sina barn... Just det. Helt snurringt blev det, och den här listan kan göras mycket lång!

Så när jag kommer ut från biblioteket och ser denna skylt, blir jag fundersam.

Hur kommer det sig att stan kan vara medarrangör till firandet av Eid al-Fitr - festen som avslutar ramadan - och som inkluderar den speciella islamiska bönen för den dagen?

Jag bara undrar!

http://en.wikipedia.org/wiki/Eid_al-Fitr

8 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Blanda in religion och folk blir snurriga! Trodde annars att England hade en neutral linje med "season's greetings" och "bank holidays" i stället för att peka ut vilka händelser (jul, påsk) som fanns som orsak. Vore ju konstigt om man viker från det och börjar gynna andra religioner samtidigt som den inhemska traditionella religionen hålls kort.

Vad det gäller islam så har ju engelsmännen en tråkig historia av att heja på de värsta sekteristerna ända sedan Första världskriget och kanske inte vet hur de skall trassla sig ur den soppan. Var går gränsen mellan tolerans och tokeri?

Carl Jacobson sa...

Björn, det är just det som är min poäng. Jag skulle inte reagera på att stan stödjer ett sådant här arrangemang om man inte samtidigt så frenetiskt bekämpade våra egna mer eller mindre kristna traditioner.

Det blir dessutom ännu mera befängt, eftersom England samtidigt har en statskyrka med drottningen som överhuvud.

Britternas politik i Mellanöstern ska vi bara inte tala om! Dagens ohyggliga soppa är ju i stort sett producerad här!

Björn Nilsson sa...

Tydligen dags för "gamla Bettan" att gå ut och kräva rättning i de kristna leden!

Av någon anledning minns jag vagt en episod av den engelska TV-serien "Yes, minister" (eller var det "Yes, Prime minister"?) för många år sedan. Tillsättandet av ny ärkebiskop var på tapeten. Ministern (eller om det var premiärministern?) förvånades över att ärkebiskopen inte antogs vara religiös när kravlistan formulerades. Resten har jag glömt.

Carl Jacobson sa...

Gamla Bettan känner jag inte till, men detta med statskyrkosystem får ju ofta underliga konsekvenser.

Det märkliga med islamiseringen är annars att det inte är invandrade muslimer som driver på - det är den politiska korrekthetens självutnämnda överstepräster!

Inte skulle någon muslim ha kommit på idén att grisarna måste bort ur leksaksbutikens ladugårdar...

Björn Nilsson sa...

Ursäkta, jag uttryckte mig vanvördigt - det är naturligtvis Queen Elisabeth the Second som avsågs! Hoppas majestätet ser med överseende på min förlöpning! :-)

Carl Jacobson sa...

Åh, the Royal Harridan... Jag har bara aldrig hört någon kalla henne Bettan!

Björn Nilsson sa...

Jag måste slå upp i lexikon, det var ett nytt ord för mig ... va, 'kärring, häxa', det måste ju vara majestätsbrott att säga så! Vänta bara, rätt vad det är så stormar en gäng biffiga beef-eaters in och släpar iväg syndaren till Towerns djupaste källarhåla!!!

Carl Jacobson sa...

Nja, inte häxa precis. "Tjurig kärring", kanske, på svenska. Eller "grumpy old lady" på engelska.