fredag 2 januari 2009

Kulinariska utflykter - II















Det spelar inte någon roll var jag befinner mig, det blir alltid magnifika fyrverkerier på min födelsedag, och London är inte något undantag. Fyrverkerierna står staden för, men mina kycklingfötter får jag koka själv...

Jag läste just en tidningsnotis när jag var i Stockholm senast, där det framgick att de svenska kycklingarnas fötter exporteras till Kina. Maten åker fram och tillbaka över världshaven, och när jag kokar mina razor clams på nyårsdagen (jag vet inte om de har något svenskt namn) så kommer jag på idén att googla på dem. Jag visste ju att de finns i Kina och Vietnam, men nu får jag lära mig att det finns fyra arter, och att de också fångas runt Englands kuster - för export till Kina!



















Thailändsk mat kan givetvis serveras elegant i hem eller på restaurang, men om man är ute efter smakupplevelser får man ge avkall på elegansen för smakens skull. Maten är definitivt bäst på gatan.



















































Exklusiva delikatesser som hajfensoppa eller fågelbosoppa finns givetvis inte på gatan, men sköldpaddsoppa kan man stöta på ibland.










































Och lite beroende på var man befinner sig, så serveras lokala specialiteter, som här hundcurry.










































Stekta grodor, och soppa på komage.





































Orm av okänd art.


Men min favorit bland gatumaten är nog ändå vad som i Bangkok kallas som tam, och som i nordöstra Thailand kallas tam maak houng - den peppriga, gröna papayasalladen.

Den kan serveras elegant...





















...eller enkelt på gatan...

















Varje tant som säljer denna delikatess i snart sagt vartenda gathörn i Bangkok har givetvis sina egna hemligheter, men den gröna papayan och tomaterna är altid med. Chillipepparn är central, och man säger hur många chillies man vill ha när man beställer. Sen åker några torkade räkor och lite annat smått och gott ner i morteln, där det hela bankas en god stund, för att safterna ska blandas. Fisksåsen kommer i till sist - och om man känner för det - en slev prahoc - den där grumliga, kambodjanska fisksåsen, som påminner om surströmmingsspad.

Bon appétit!

________________________________

Inga kommentarer: