lördag 4 augusti 2007

Mer om bambu


När jag skrev om bambu härförleden blev det ganska långt… så jag sparade en hög bilder som jag gärna vill dela med mig av.


De flesta av oss torde väl någon gång ha sett – åtminstone på tv – hur bambu används för byggnadsställningar i Kina och Sydostasien.




Första gången jag såg det i något större skala var när Ra-Jah Hotel i Bangkok byggdes 1975. Det var ändå i blygsam skala – ca 10 våningar eller så. Senare har jag sett bambu användas vid byggandet av riktiga skyskrapor, och jag undrar om det verkligen finns någon gräns för hur höga ställningar man kan konstruera av bambu!






Det råder ingen enighet bland botanikerna om hur många arter av bambu det finns. Vissa hävdar att det är ca 1 000, medan andra manar att en del arter dubbellistats under olika namn.

Här följer några exempel:


Bambuskott


När jag för precis ett år sedan fick tag på den lägenhet i London där jag nu bor, var den i ett bedrövligt skick! Golven var råa spånskivor, avsedda för heltäckningsmattor, och eftersom jag inte ville lägga in sådana funderade jag en hel del på vad jag skulle göra med dem.

Till sist bestämde jag mig för att köpa några av de billiga jalusier av pinnar som kommer från Kina. Jag lade dem på spånplattan och gav dem en strykning av vattenbaserad lack så att de blev smutsavvisande och ligger stilla. Sedan klöv jag bambukäpparna som satt i ändarna, och lade dem som tröskel och avgränsning till hallgolvet, som jag lackerat svart.

Genast kände jag mig hemma!



En som också gillar bambu!

_______________________________________

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du,
visst kan man missa att man använder bambu till byggnadsställningar - man vet ju inte att det är bambu som används och någon närbild på själva ställningen har jag aldrig sett. Alla bilder av renoverings- eller byggobjekt är ju från behörigt avstånd. Mycket häftigt är det i alla fall särskilt i jämförelse med de järnrör och plankor som hissas här. Hur sätter man ihop bambubyggställningar?? undrar Berith

Carl Jacobson sa...

Hej på dig själv!
Jo, som du givetvis insett kan man inte spika eller skruva, eftersom det skulle göra bambun oerhört skör. Man binder alltså ihop bambustängerna, och på senare tid har jag sett att man också använder kraftig tejp!