tisdag 10 juli 2007

Vad är ett "underverk"?


Omröstningen om världens 7 underverk slutade som man kunde förvänta sig när frågor som nationell stolthet kommer med i leken: organiserade kampanjer för ett eller annat objekt gör att folkmängden till sist bestämmer.

Nu kan man ju tycka att det är en struntsak, och att de flesta av vinnarna förtjänar sin utmärkelse. Den som sett Taj Mahal glömmer det inte! Problemet är snarast att det finns mer än 7 ”underverk” som absolut borde vara med på listan. Men att ingen enda av Europas medeltida katedraler ens fanns med som ett alternativ att rösta på - ja, här är kommentarer överflödiga!

Att Egyptens pyramider inte kom med tycker nog de flesta ändå är en skandal, och vad den där Kristusstatyn gör i sammanhangen kan väl bara brasilianare förstå…


Själv har jag svårt att smälta att Angkor Vat inte finns med, men jag är ju lång ifrån opartisk i det fallet. Jag har en stormig, 33-årig kärlekshistoria med det landet, och jag kommer aldrig att glömma ögonblicket när jag helt överväldigad och med tårar i ögonen för första gången stod framför Angkor Vat!

It’s awesome!



Och för en gångs skull kommer här också en bild på bloggaren - trött, svettig - men nöjd!


Inga kommentarer: