lördag 23 juni 2007

Glad midsommar!


Jag hade så när missat att det är midsommar! (Något sådant skulle knappast hända i Sverige!) Men så såg jag en bild i tidningen som visade en samling löst folk vid Stonehenge i torsdags. Det var givetvis ”druider”, ”nyhedningar” och alla sorters ”New Age”.

Jag har svårt för sånt där! Jag kan inte ta det på allvar, om jag ska säga som det är. Allt för mycket ger intryck av att vara poser och ganska desperata försök att vara originella.

Man måste ju vara cool, och cool är man ju bara om man balanserar på gränsen till det fullständigt fantastiska!

Nu har ju Stonehenge och sommarsolstånd ingenting med druider eller kelter att göra i och för sig, men det besvärar knappast någon i denna tid av ”andlig” eklekticism – tvärtom, man är chic om man visar sig okunnig!

Vi vet i själva verket näst intill ingenting om Stonehenge. Det som skrivits och skrivs är nästan helt spekulationer eller rent nonsens, men att det varit något slags kultplats som byggts och byggts om i tre omgångar från ca 3100 f Kr till 1550 f Kr är ungefär vad som kan sägas.

Men det är ju inte kul!

Bättre med fantasier, alltså!

Glad midsommar!


Inga kommentarer: